Rozdział 1

Postanowienia Ogólne

§ 1.

Polskie Towarzystwo Szekspirowskie zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiadającym osobowość prawną.

§ 2.

Towarzystwo działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, jego siedzibą jest Gdańsk.

§ 3.

Działalność statutowa Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków i pracy zatrudnionych przez Zarząd pracowników.

§ 4.

  1. Towarzystwo używa pieczęci z napisem:„Polskie Towarzystwo Szekspirowskie” - Zarząd Główny.
  2. Towarzystwo może posiadać godło i odznakę organizacyjną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział 2

Cele i środki działania

§ 5.

Celem Towarzystwa jest:

  1. Rozwijanie i upowszechnianie wiedzy o dramacie i teatrze szekspirowskim i renesansu w ogóle.

 

  1. Skupianie ludzi, którzy zajmują się sztuką teatru, prowadzą naukowe badania teatru i dramatu oraz zajmują się filmowaniem, edytorstwem, dydaktyką, dokumentacją teatralną, krytyką i popularyzacją wiedzy o Szekspirze i jego twórczości.

 

 

§ 6.

Cele Towarzystwa realizuje się poprzez:

  1. Inspirowanie i organizowanie sesji, konferencji i zebrań naukowych, wykładów, odczytów i wystaw teatralnych oraz przekazywanie informacji o pracy Towarzystwa w społecznych środkach przekazu.

 

  1. Współpracę ze szkołami wyższymi oraz odpowiednimi instytucjami i stowarzyszeniami naukowymi w kraju i za granicą.
  1. Wspieranie badań naukowych, krytycznych i popularyzatorskich w zakresie wiedzy o teatrze i dramacie Szekspira, epoki renesansu i recepcji Szekspira w Polsce.

 

  1. Prowadzenie akcji stypendialnych dla autorów podejmujących szczególnie ważne i cenne badania teatralne, a także wspieranie działań teatralnych zarówno autorskich jak i zawodowych.
  1. Prowadzenie działalności impresaryjnej, wydawniczej, organizowanie prac edytorskich oraz popieranie istniejących inicjatyw, m.in. Fundacji na Rzecz Odbudowy Teatru Elżbietańskiego w Gdańsku „TheatrumGedanense”.

 

  1. Opiekę nad zbiorami i kolekcjami teatralnymi oraz umożliwienie podejmowania do dyspozycji Towarzystwa spadków, darowizn i okolicznościowej pomocy materialnej od osób fizycznych i prawnych z kraju i zagranicy.
  1. Popieranie powoływania fundacji wspierających Towarzystwo.

 

  1. Prowadzenie działalności gospodarczej dla potrzeb Towarzystwa.

 

Rozdział 3

Członkowie, ich Prawa i Obowiązki

§ 7.

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

  1. Założycieli,
  2. Zwyczajnych,
  3. Honorowych,
  4. Wspierających.

 

 

 

§ 8.

  1. Członkiem - założycielem będzie każda osoba, która weźmie udział w zjeździe założycielskim Towarzystwa i złoży swój podpis pod wspólną deklaracją. Członkom założycielom przysługują takie same prawa i obowiązki jak członkom zwyczajnym.

 

  1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba pełnoletnia z kraju lub zagranicy, która popiera cele Towarzystwa, a w szczególności prowadzi działalność artystyczną, pedagogiczną, krytyczną, przekładową i naukową, związaną z Szekspirem i jego epoką.
  1. Kandydat na członka Towarzystwa składa deklarację pisemną o przystąpieniu do Towarzystwa, przedstawia rekomendację dwóch członków Towarzystwa.

 

  1. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały Zarządu.

§ 9.

  1. Członkiem honorowym może być osoba z kraju lub zagranicy, szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.

 

  1. Nadanie i pozbawienie godności członka honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.

§ 10.

  1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna z kraju bądź zagranicy, która zadeklaruje stałą składkę w celu poparcia działalności Towarzystwa.

 

  1. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków wspierających następuje przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.

§ 11.

  1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:

 

  1. czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa,
  2. uczestniczenia w imprezach Towarzystwa,
  3. zgłaszanie postulatów w sprawie działalności Towarzystwa.
  1. Członkowie wspierający mają prawo do:

 

  1. uczestnictwa w imprezach Towarzystwa,
  2. korzystania z majątku Towarzystwa,
  3. zgłaszania postulatów w sprawie działalności Towarzystwa.

 

§ 12.

  1. Członkowie zwyczajni są zobowiązani do:

 

  1. aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Towarzystwa,
  2. przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
  3. regularnego opłacania składki członkowskiej z wyjątkiem członków emerytów, którzy z płacenia składek są zwolnieni.

§ 13.

  1. Członkostwo zwyczajne w Towarzystwie ustaje w wyniku:

 

  1. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego Zarządowi na piśmie,
  2. skreślenia przez Zarząd z listy członków w przypadku nieopłacenia składek członkowskich przez okres jednego roku,
  3. śmierci.
  1. Odwołanie od decyzji Zarządu skreślającej z listy członków składa się do Walnego Zgromadzenia w terminie co najmniej jednego miesiąca przed zwołaniem zebrania.

 

Rozdział 4

Władze Towarzystwa

§ 14.

  1. Władzami Towarzystwa są:

 

  1. Walne Zgromadzenie,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna.
  1. Kadencja władz Towarzystwa trwa trzy lata.

 

  1. Nie można jednocześnie być członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  1. Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków z wyjątkiem przypadków określonych w Statucie.

 

§ 15.

  1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie.
  2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

 

 

 

§ 16.

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

  1. Uchwalenie programu działalności Towarzystwa.

 

  1. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz rozpatrywanie sprawozdań. Tryb wyboru władz określa każdorazowo Walne Zgromadzenie.
  1. Nadawanie godności i pozbawianie członka honorowego, wspierającego.

 

  1. Uchwalenie zmian w Statucie.
  1. Rozpatrywanie odwołańod uchwał Zarządu w sprawach dotychczasowych rozstrzygania sporów powstałych na tle działalności Towarzystwa.

 

  1. Podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa.
  1. Odwołanie od uchwał Zarządu w sprawie wykluczenia bądź skreślenia członka z listy Towarzystwa.

 

  1. Ustalenie wysokości składek członkowskich.

§ 17.

  1. Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz na trzy lata.

 

  1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane przez Zarząd na wniosek Komisji Rewizyjnej lub żądanie 1/3 członków.
  1. Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w terminie do trzydziestu dni od podjęcia uchwały, otrzymania wniosku lub żądania.

 

  1. Zarząd rozsyła informacje o dacie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia na trzy tygodnie przed terminem obrad.

§ 18.

  1. Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.

 

  1. Walne Zgromadzenie może się odbyć w II terminie, nawet przy braku quorum w czasie 30 minut od terminu pierwszego Zgromadzenia.
  1. Wszystkie uchwały Walnego Zgromadzenia zwołane w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych.

 

§ 19.

  1. Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa.

 

  1. Zarząd składa się z 5-7 członków, w tym prezesa, 2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
  1. Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce wolnych mandatów.

 

§ 20.

Do zadań Zarządu należy:

  1. Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia.

 

  1. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
  1. Podejmowanie decyzji w prawach majątkowych Towarzystwa.

 

  1. Zwoływanie Walnych Zgromadzeń.
  1. Podejmowanie uchwał w sprawach Towarzystwa nienależących do właściwości innych władz.

 

  1. Rozpatrywanie sporów wynikających w obrębie Towarzystwa.
  1. Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych.

 

§ 21.

  1. Od uchwał Zarządu rozstrzygających spory powstałe w obrębie Towarzystwa przysługuje członkom odwołanie w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia uchwały, skierowane do Walnego Zgromadzenia.

 

  1. Na wniosek członka, który wniósł odwołanie od uchwały Zarządu, Zarząd może wstrzymać wykonywanie zaskarżonej uchwały do czasu podjęcia decyzji przez Walne Zgromadzenie.

§ 22.

Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, jak raz na pół roku.

§ 23.

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.

 

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków.
  1. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów członków Komisji.

 

§ 24.

Do zakresu Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Kontrola całokształtu działalności Towarzystwa co najmniej raz w roku, w szczególności gospodarki finansowej Towarzystwa.

 

  1. Kontrola opłacania składek członkowskich.
  1. Składanie sprawozdań na walnym Zgromadzeniu wraz z oceną działalności i wnioskiem udzielenia absolutorium Zarządowi Towarzystwa.

 

  1. Przedstawianie Zarządowi wniosków o działalności Towarzystwa.

 

Rozdział 5

Majątek Towarzystwa

§ 25.

  1. Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.

 

  1. Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, z wpływów działalności statutowej, dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego, darowizn, spadków, zapisów oraz dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na cele statutowe i z ofiarności publicznej.

§ 26.

  1. Ważne dokumenty i pisma podpisują: prezes lub wiceprezes oraz sekretarz Zarządu                    a w szczególnych przypadkach osoby przez Zarząd upoważnione.

 

  1. Oświadczenie w sprawach majątkowych Towarzystwa składają prezes lub wiceprezes                      i skarbnik łącznie.

Rozdział 6

Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§ 27.

  1. Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zgromadzenie podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.

 

  1. W razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zgromadzenie decyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powołuje Komisję Likwidacyjną.

Komitet Założycielski