Rozdział 1
Postanowienia Ogólne
§ 1.
Polskie Towarzystwo Szekspirowskie zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiadającym osobowość prawną.
§ 2.
Towarzystwo działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, jego siedzibą jest Gdańsk.
§ 3.
Działalność statutowa Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków i pracy zatrudnionych przez Zarząd pracowników.
§ 4.
- Towarzystwo używa pieczęci z napisem:„Polskie Towarzystwo Szekspirowskie” - Zarząd Główny.
- Towarzystwo może posiadać godło i odznakę organizacyjną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cele i środki działania
§ 5.
Celem Towarzystwa jest:
- Rozwijanie i upowszechnianie wiedzy o dramacie i teatrze szekspirowskim i renesansu w ogóle.
- Skupianie ludzi, którzy zajmują się sztuką teatru, prowadzą naukowe badania teatru i dramatu oraz zajmują się filmowaniem, edytorstwem, dydaktyką, dokumentacją teatralną, krytyką i popularyzacją wiedzy o Szekspirze i jego twórczości.
§ 6.
Cele Towarzystwa realizuje się poprzez:
- Inspirowanie i organizowanie sesji, konferencji i zebrań naukowych, wykładów, odczytów i wystaw teatralnych oraz przekazywanie informacji o pracy Towarzystwa w społecznych środkach przekazu.
- Współpracę ze szkołami wyższymi oraz odpowiednimi instytucjami i stowarzyszeniami naukowymi w kraju i za granicą.
- Wspieranie badań naukowych, krytycznych i popularyzatorskich w zakresie wiedzy o teatrze i dramacie Szekspira, epoki renesansu i recepcji Szekspira w Polsce.
- Prowadzenie akcji stypendialnych dla autorów podejmujących szczególnie ważne i cenne badania teatralne, a także wspieranie działań teatralnych zarówno autorskich jak i zawodowych.
- Prowadzenie działalności impresaryjnej, wydawniczej, organizowanie prac edytorskich oraz popieranie istniejących inicjatyw, m.in. Fundacji na Rzecz Odbudowy Teatru Elżbietańskiego w Gdańsku „TheatrumGedanense”.
- Opiekę nad zbiorami i kolekcjami teatralnymi oraz umożliwienie podejmowania do dyspozycji Towarzystwa spadków, darowizn i okolicznościowej pomocy materialnej od osób fizycznych i prawnych z kraju i zagranicy.
- Popieranie powoływania fundacji wspierających Towarzystwo.
- Prowadzenie działalności gospodarczej dla potrzeb Towarzystwa.
Rozdział 3
Członkowie, ich Prawa i Obowiązki
§ 7.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- Założycieli,
- Zwyczajnych,
- Honorowych,
- Wspierających.
§ 8.
- Członkiem - założycielem będzie każda osoba, która weźmie udział w zjeździe założycielskim Towarzystwa i złoży swój podpis pod wspólną deklaracją. Członkom założycielom przysługują takie same prawa i obowiązki jak członkom zwyczajnym.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba pełnoletnia z kraju lub zagranicy, która popiera cele Towarzystwa, a w szczególności prowadzi działalność artystyczną, pedagogiczną, krytyczną, przekładową i naukową, związaną z Szekspirem i jego epoką.
- Kandydat na członka Towarzystwa składa deklarację pisemną o przystąpieniu do Towarzystwa, przedstawia rekomendację dwóch członków Towarzystwa.
- Przyjmowanie i skreślanie z listy członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały Zarządu.
§ 9.
- Członkiem honorowym może być osoba z kraju lub zagranicy, szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.
- Nadanie i pozbawienie godności członka honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
§ 10.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna z kraju bądź zagranicy, która zadeklaruje stałą składkę w celu poparcia działalności Towarzystwa.
- Przyjmowanie i skreślanie z listy członków wspierających następuje przez Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
§ 11.
- Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa,
- uczestniczenia w imprezach Towarzystwa,
- zgłaszanie postulatów w sprawie działalności Towarzystwa.
- Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestnictwa w imprezach Towarzystwa,
- korzystania z majątku Towarzystwa,
- zgłaszania postulatów w sprawie działalności Towarzystwa.
§ 12.
- Członkowie zwyczajni są zobowiązani do:
- aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Towarzystwa,
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnego opłacania składki członkowskiej z wyjątkiem członków emerytów, którzy z płacenia składek są zwolnieni.
§ 13.
- Członkostwo zwyczajne w Towarzystwie ustaje w wyniku:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego Zarządowi na piśmie,
- skreślenia przez Zarząd z listy członków w przypadku nieopłacenia składek członkowskich przez okres jednego roku,
- śmierci.
- Odwołanie od decyzji Zarządu skreślającej z listy członków składa się do Walnego Zgromadzenia w terminie co najmniej jednego miesiąca przed zwołaniem zebrania.
Rozdział 4
Władze Towarzystwa
§ 14.
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz Towarzystwa trwa trzy lata.
- Nie można jednocześnie być członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków z wyjątkiem przypadków określonych w Statucie.
§ 15.
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 16.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- Uchwalenie programu działalności Towarzystwa.
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz rozpatrywanie sprawozdań. Tryb wyboru władz określa każdorazowo Walne Zgromadzenie.
- Nadawanie godności i pozbawianie członka honorowego, wspierającego.
- Uchwalenie zmian w Statucie.
- Rozpatrywanie odwołańod uchwał Zarządu w sprawach dotychczasowych rozstrzygania sporów powstałych na tle działalności Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa.
- Odwołanie od uchwał Zarządu w sprawie wykluczenia bądź skreślenia członka z listy Towarzystwa.
- Ustalenie wysokości składek członkowskich.
§ 17.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz na trzy lata.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane przez Zarząd na wniosek Komisji Rewizyjnej lub żądanie 1/3 członków.
- Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w terminie do trzydziestu dni od podjęcia uchwały, otrzymania wniosku lub żądania.
- Zarząd rozsyła informacje o dacie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia na trzy tygodnie przed terminem obrad.
§ 18.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
- Walne Zgromadzenie może się odbyć w II terminie, nawet przy braku quorum w czasie 30 minut od terminu pierwszego Zgromadzenia.
- Wszystkie uchwały Walnego Zgromadzenia zwołane w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych.
§ 19.
- Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa.
- Zarząd składa się z 5-7 członków, w tym prezesa, 2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
- Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce wolnych mandatów.
§ 20.
Do zadań Zarządu należy:
- Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia.
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Podejmowanie decyzji w prawach majątkowych Towarzystwa.
- Zwoływanie Walnych Zgromadzeń.
- Podejmowanie uchwał w sprawach Towarzystwa nienależących do właściwości innych władz.
- Rozpatrywanie sporów wynikających w obrębie Towarzystwa.
- Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych.
§ 21.
- Od uchwał Zarządu rozstrzygających spory powstałe w obrębie Towarzystwa przysługuje członkom odwołanie w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia uchwały, skierowane do Walnego Zgromadzenia.
- Na wniosek członka, który wniósł odwołanie od uchwały Zarządu, Zarząd może wstrzymać wykonywanie zaskarżonej uchwały do czasu podjęcia decyzji przez Walne Zgromadzenie.
§ 22.
Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, jak raz na pół roku.
§ 23.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów członków Komisji.
§ 24.
Do zakresu Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola całokształtu działalności Towarzystwa co najmniej raz w roku, w szczególności gospodarki finansowej Towarzystwa.
- Kontrola opłacania składek członkowskich.
- Składanie sprawozdań na walnym Zgromadzeniu wraz z oceną działalności i wnioskiem udzielenia absolutorium Zarządowi Towarzystwa.
- Przedstawianie Zarządowi wniosków o działalności Towarzystwa.
Rozdział 5
Majątek Towarzystwa
§ 25.
- Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, z wpływów działalności statutowej, dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego, darowizn, spadków, zapisów oraz dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na cele statutowe i z ofiarności publicznej.
§ 26.
- Ważne dokumenty i pisma podpisują: prezes lub wiceprezes oraz sekretarz Zarządu a w szczególnych przypadkach osoby przez Zarząd upoważnione.
- Oświadczenie w sprawach majątkowych Towarzystwa składają prezes lub wiceprezes i skarbnik łącznie.
Rozdział 6
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 27.
- Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zgromadzenie podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
- W razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zgromadzenie decyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powołuje Komisję Likwidacyjną.
Komitet Założycielski